ICF

 

Projekty

V rámci členské základny ICF Czech vznikla r. 2010 iniciativa JEŽEK V KLECI


aneb Koučování ve školách…

 

Motto:

"Smyslem a cílem vzdělání by mělo být, aby nás učilo spíše jak myslet, než co si máme myslet – spíše vylepšit naši mysl tak, abychom mohli myslet sami za sebe, než načíst paměť myšlenkami jiných lidí."   Bill Beattie

Jak a proč projekt vznikl?

  • Na počátku byly otázky:
    • Kdybychom nějak mohli ovlivnit naši budoucnost, tedy budoucnost našich dětí, co bychom si přáli?
    • Co chceme pro nás – rodiče, děti a učitele – teď hned?
    • A co pro to můžeme udělat?
      ***********
    • Chceme vrátit do českých škol radost z učení a z učení se.
    • Chceme oblíbené a kreativní učitele plné života.   Totéž chceme pro děti.
    • Chceme těšení se do školy pro všechny zúčastněné, tedy i pro rodiče.
  • Tak vznikla myšlenka nabídnout českému školství zkušenosti s metodou, která se s úspěchem používá při motivaci jednotlivců i organizací.
  • Podstatou projektu je zavedení koučování do českých škol s cílem podnítit zájem o sebe sama,  o druhé lidi a jejich schopnosti, o celkové zlepšení vztahů a o obecné prohloubení sebe-vědomí  a sebeodpovědnosti všech zúčastněných.
  • Jde o dobrovolnou iniciativu profesionálních koučů organizovaných pod záštitou ICF ČR, kteří umí s metodou pracovat, a mají s koučováním i výchovou (někteří i s výukou) dětí vlastní zkušenost.

Co nabízíme?

  • Alternativu
    • Nabízíme subjektům ve školách alternativu, jak přemýšlet o své práci, cílech, možnostech, prostoru, vědomostech a pocitech.
  • Zážitek
    • Aktivním přizváním kouče zažijí jednotlivé subjekty efekt koučovacího přístupu na sobě samých a na druhých, které řídí, vedou nebo ovlivňují, anebo s kterými jen sdílí stejnou třídu nebo sborovnu.
  • Přínos
    • Tímto efektem je obecně zlepšení vztahu k sobě samému a k ostatním lidem – tedy zkvalitnění vztahů – a převzetí odpovědnosti za tvorbu a udržení tohoto stavu.

Co ještě?

  • Možnost zefektivnění komunikace učitelů a studentů
  • Zvýšení efektivity studia
  • Znovunalezení motivace a radosti z práce
  • Nastavení cílů školy a strategie jejich dosažení

Možné konkrétní přínosy koučování pro pedagogy

  • Jak si získat a udržet přirozenou autoritu
  • Moje dlouhodobá osobní vize vs. můj přístup k mému povolání – moje vnitřní motivace
  • Jak efektivně komunikovat a spolupracovat s kolegy
  • Jak vzniká konflikt, co se děje, když se mu vyhýbám, jak mu můžu předcházet, a jak s ním pracovat
  • Jak si vybudovat vztah a komunikovat s rodičem, kolegou, žákem
  • Jak si před hodinou vytvořit a udržet požadované sebe-nastavení a zajistit vhodnou atmosféru ve třídě
  • Jak motivovat sebe a druhé a předejít „vyhoření“

Možné konkrétní přínosy koučování pro studenty

  • Co a proč chci a jak to mohu dokázat?
  • Jak poznám svůj talent a v čem jsem vlastně dobrý?
  • Jak se umět učit efektivně a podpořit svou motivaci?
  • Jak vzniká konflikt? Jak mu můžu předcházet? Jak mu čelit? Jak ho řešit?
  • Komunikace a spolupráce v týmu - jak dobře spolupracovat. Jak se dohodnout? Jak spolu lépe vycházet?
  • Jak a čím přispívám do kolektivu? Jak chci být  a jak jsem vnímán?
  • Co s tím, když si nevím rady?

Faktory úspěchu koučování ve školách

  • Systémový přístup:
    • Zapojují  se zástupci všech složek systému  (s přihlédnutím k principu dobrovolnosti)
    • Proces seznámení s koučováním probíhá shora směrem dolů
  • Projektový přístup:
    • Dodržuje se dohodnutá časová posloupnost i časová dotace (rozsah)
    • Jedna odpovědná osoba za systém (školu) komunikuje s odpovědným koučem
  • Zaměření:
    • Nejde o nápravnou, ale rozvojovou intervenci (není určeno primárně pro problémové třídy)
  • Zachování kvality a profesionality:
    • Jde o odbornou a kvalifikovanou, tedy honorovanou intervenci

Cílové skupiny: školy v ČR

… A  kdo je koučován?

  • Ředitel
  • Řízení školy („spojenci“ projektu)
  • Pedagogický sbor – „core team“ - musí být na straně změny
  • Třídní učitelé (skupina)
  • Třídní učitelé a jejich třídy
  • Skupiny učitelů (systémový přístup, t. např. střídají se v jedné koučované třidě)
  • Jednotliví učitelé
  • Kolektivy žáků a studentů (12 – 18 let)
  • Jednotliví studenti

Reference:

V loňském školním roce jsme pracovali intenzivně se ZŠ Marjánka, Bělohorská 417/52, 162 00 Praha 6 - Břevnov. Pro reference kontaktujte paní ředitelku Bc. Mgr. Annu Niklovou zde: anna.niklova@zsmarjanka.cz

Napsali o nás:

http://psychologie.cz/tymovy-koucink-jako-reseni-pro-dospivajici/

http://psychologie.cz/jezek-v-kleci-aneb-jak-se-plni-sny/

http://www.mmspektrum.com/clanek/jezek-v-kleci.html

Spřátelené projekty:

Projekt společnosti Koučink Akademie V zemi Komenského, zaměřený na vzdělávání učitelů a ředitelů škol v oblasti koučování

Projekt společnosti Akorango Komunitní koučink, zameřený na koučování týmů v českých komunitách (a tedy i školách)


Další informace pro kouče

Další informace pro školy

 
 

Slezská 169/10, 120 00 Praha 2
2013 © ICF Czech Republic
Charter Chapter
Provozováno na CMS E4E

Facebook LinkedIn Twitter

Přihlášení