Etický kodex ICF
Klíčové hodnoty Mezinárodní federace koučů a etické standardy chování.
Etický kodex
ETICKÝ KODEX
Etický kodex ICF se skládá z pěti hlavních částí a příloh:
1. ÚČEL
2. KLÍČOVÉ HODNOTY A ETICKÉ PRINCIPY
3. ZÁVAZKY VŠECH V EKOSYSTÉMU ICF
4. ETICKÉ STANDARDY PRO PROFESIONÁLY ICF
5. ETICKÝ SLIB
PŘÍLOHY
KLÍČOVÉ DEFINICE POJMŮ
SLOVNÍK DALŠÍCH POJMŮ
1. ÚČEL
Mezinárodní federace koučů (ICF) je přední světovou organizací v oblasti koučinku.
Tvoří ji šest samostatných, ale propojených organizačních jednotek, které společně tvoří tzv. ICF
Ekosystém. Jsou jimi:
•
ICF Professional Coaches (profesionální kouči)
• ICF Credentials and Standards (certifikace a standardy)
• ICF Coaching Education (vzdělávání v koučinku)
• ICF Foundation (nadace ICF)
• ICF Coaching in Organizations (koučink v organizacích)
• ICF Thought Leadership Institute (institut pro rozvoj koučovacího myšlení)
Strategický směr a koordinaci všech těchto částí zajišťuje ICF Global Board (globální board).
Na základě svého poslání a odpovědnosti ICF stanovuje Etický kodex – soubor pravidel a norem, které
musí dodržovat všichni členové ICF ekosystému. Etický kodex se vztahuje mimo jiné na profesionální
kouče ICF, zaměstnance, dobrovolníky, členy boardu, vedoucí zájmových skupin a členy pracovních
týmů a komisí ICF — bez ohledu na to, zda jsou kouči ICF, či nikoliv.
Etický kodex vychází ze základních hodnot ICF je základem pro pochopení Etického kodexu ICF,
etických principů i samotných standardů etického jednání.
Etický kodex ICF slouží k podpoře integrity ICF a celosvětové koučovací profese tím, že:
Stanovuje standardy jednání v souladu s hodnotami a etickými zásadami ICF tím, že:
•
je průvodcem pro etickou reflexi, vzdělávání a rozhodování
• posuzuje a zachovává koučovací standardy etického jednání prostřednictvím revizí (Ethical Conduct Review)
• tvoří základ pro etické vzdělávání v akreditovaných programech ICF
Tento kodex má být praktickým pomocníkem pro každého, na koho se vztahuje. Pomáhá mu
orientovat se a zvažovat hodnoty, principy, hlediska a možnosti řešení kdykoli je třeba učinit etické
rozhodnutí.
Etický kodex ICF se vztahuje na všechny osoby, které se ve své profesi prezentují jako členové
ekosystému ICF a/nebo profesionálové ICF.
Eticky jednat znamená pro členy ekosystému ICF nevyhnutelně se setkávat se situacemi, které
vyžadují reakce na neočekávané události, rozhodování se v dilematech a řešení náročných situací.
Členové ekosystému ICF usilují o etické jednání i tehdy, kdy to vyžaduje odvážné chování nebo
nelehká rozhodnutí, která se opírají o princip „KONAT DOBRO“ vůči svým klientům i širšímu okolí.
Čtvrtá část tohoto kodexu popisuje konkrétní etické závazky profesionálů ICF, kteří působí v různých
rolích jako koučové, supervizoři, mentoři, lektoři nebo studenti.
Nezávislá Etická komise ICF (ICF Independent Review Board) dohlíží na dodržování kodexu
prostřednictvím systému revizí etického jednání (ECR – Ethical Conduct Review), který se vztahuje na
všechny profesionály ICF.
Každý certifikovaný kouč ICF má povinnost pravidelně absolvovat etické vzdělávání. ICF také
požaduje, aby všechny akreditované vzdělávací programy zahrnovaly výuku etiky, protože právě etika
je považována za základní kámen celé koučovací profese.
ICF požaduje, aby každý certifikovaný kouč ICF pravidelně absolvoval vzdělávání o etice. Všechny
akreditované vzdělávací programy musí zahrnovat výuku etiky, neboť ta je u ICF považována za
základní kámen koučovací profese.
Etický kodex ICF se vztahuje na všechny osoby a subjekty v rámci ekosystému ICF. Nikdo z nich
si nemůže nárokovat výjimku z jakékoli části kodexu, nesmí v kodexu nic rušit, upravovat nebo
měnit jakákoli ustanovení.
2. ZÁKLADNÍ HODNOTY A ETICKÉ PRINCIPY ICF
Etický kodex vymezuje, jakým způsobem se základní hodnoty a etické principy ICF promítají do
každodenní praxe. Všechny jeho hodnoty a principy jsou stejně důležité, vzájemně se podporují a
vedou k etickému jednání. Každý, kdo je součástí ekosystému ICF, by měl tyto hodnoty respektovat a
uplatňovat je ve všech svých profesních vztazích a situacích.
Profesionalita
Závazek k profesionálnímu přístupu a koučovacímu způsobu myšlení, který se zaměřuje na
odpovědnost, úctu, integritu, odbornost a vysokou kvalitu.
Profesionalitu prokazuji tím, že:
•
jednám v souladu s hodnotou lidskosti a principy koučovacího přístupu ve všech profesních situacích
• uvádím pravdivé a přesné informace
• usiluji o celoživotní profesní růst i osobní rozvoj
• podporuji trvalý osobní o profesní růst klientů, studentů i ostatních profesionálů ICF
• dodržuji své závazky
• rozpoznávám etická dilemata a jednám v souladu s Etickým kodexem ICF
• doplňuji si a sdílím odborné znalosti a dovednosti v souladu s kompetencemi ICF
• jsem odolný a sebejistý i v náročných situacích
• jednám čestně a otevřeně ve všech pracovních i obchodních záležitostech souvisejících s koučinkem
• komunikuji jasně a srozumitelně ve své praxi ve všech situacích souvisejících s koučinkem
• zavazuji se k poctivosti, odvaze, konzistentnímu jednání, etické praxi a nejvyšším standardům ICF i celé koučovací profese.
Spolupráce
Závazek rozvíjet mezilidské vztahy a aktivně přispívat ke vzniku a rozvoji profesní komunity.
Spolupráci prokazuji tím, že:
•
přijímám závazky a podporuji rozvoj profesionálního koučování prostřednictvím společného tvoření a sdílení nápadů a zdrojů
• spolupracuji s lidmi napříč různými sociálními a kulturními skupinami
• vědomě a zodpovědně přistupuji ke své roli v rámci týmové práce
• spolupracuji s dalšími profesionály ICF, kteří pracují se stejnými klienty nebo zadavateli
• navazuji vztahy a komunikuji s odborníky z příbuzných profesí, asociací, a lidmi z jiných koučovacích organizací
Lidskost
Závazek jednat lidsky s laskavostí, soucitem a respektem vůči ostatním.
Lidskost prokazuji tím, že:
• uznávám, že jako člověk nejsem dokonalý a s koučovacím přístupem vnímám své nedokonalosti jako příležitost šířit kulturu otevřenosti a sebepřijetí
• uvědomuji si, že se stále mám co učit, a jsem otevřený různým názorům
• buduji autentické a důvěryhodné vztahy, založené na upřímnosti a otevřenosti a jasné komunikaci
• neustále usiluji o hlubší sebepoznání
• jsem ochotný přiznat si svou chybu
• přijímám odpovědnost za své činy a učím se z nich
• zůstávám skromný i při úspěchu
• vyhýbám se chování a komunikaci, které by naznačovalo moji nadřazenost
• zavazuji se k podpoře inkluze, důstojnosti, hodnoty každého člověka a lidských práv
Rovnost
Závazek využívat koučovací přístup k objevování a pochopení potřeb druhých pro možnost uplatnění
spravedlivých postupů ve své praxi, které umožní rovnost pro všechny.
Rovnost prokazuji tím, že:
• uznávám a respektuji všechny lidské identity a jejich přínos
• ke každému přistupuji s úctou a smyslem pro spravedlnost
• věnuji pozornost vědomým i nevědomým předsudkům jak u sebe, tak u ostatních
• snažím se pochopit a zvýšit povědomí o společenské rozmanitosti, rovnosti a útlaku, i o tom, jak se projevují v koučovacím prostředí
• udržuji rovnost a partnerství ve všech profesních vztazích; mezi koučem a klientem,
školitelem a studentem, mentorem a koučem, supervizorem a koučem
3. ZÁVAZKY VŠECH V RÁMCI EKOSYSTÉMU ICF
Základní hodnoty ICF jsou směrodatné a jsou pevným vodítkem pro etické uvažování a rozhodování.
Každý, kdo je součástí ekosystému ICF, má tyto hodnoty respektovat a dodržovat je ve všech svých
profesních vztazích a situacích.
Zavazujeme se k tomu, že budeme:
• své povinnosti plnit vědomě a poctivě, budeme přemýšlet v širších souvislostech, myslet a jednat odvážně, vnímat dopad svých činů a nést odpovědnost za následky
• usilovat o vysokou kvalitu svých služeb prostřednictvím neustálého osobního, profesního a etického rozvoje
• si všímat kulturních předsudků a projevovat úctu k odlišným kulturám prostřednictvím otevřeného dialogu o mezikulturních tématech
• vnímat, jak jsou mezilidské vztahy ovlivňovány předsudky, mocenskou dynamikou nebo projevy systémového útlaku a aktivně se těmito tématy zabývat formou vzdělávání a otevřené komunikace
• rozvíjet svou etickou zralost pomocí sebereflexe a zvyšování sebeuvědomění; v případě etického dilematu, pokud bude potřeba, vyhledáme pomoc
• s respektem sdílet své pochybnosti osobám, u nichž rozpoznáme neetické jednání, a v případě potřeby požádáme o etické poradenství ohledně dalších postupů
• komunikovat s těmi, kteří mají být informováni o etických standardech stanovených tímto kodexem tím, že jim umožníme přístup k tomuto Etickému kodexu
• akceptovat, že chovat se eticky znamená jít i nad rámec toho, co je napsáno v Etickém kodexu
4. ETICKÉ STANDARDY PRO PROFESIONÁLY ICF
Dodržování těchto etických standardů je základní kompetencí každého profesionálního kouče
ICF. První z klíčových kompetencí ICF zní: „Prokazuje etickou praxi tím, že rozumí etice
koučování a důsledně ji uplatňuje v praxi.“
Tyto etické standardy se vztahují na všechny profesionální aktivity koučů ICF, a to bez ohledu na
to, zda už s klientem existuje formální koučovací vztah, či nikoli.
Tyto etické standardy jsou rozděleny do pěti částí:
1. Dohody s klientem a/nebo zadavatelem koučinku
2. Důvěrnost informací a dodržování práv
3. Profesionální jednání a střet zájmů
4. Závazek poskytovat trvalou hodnotu
5. Profesní integrita a odpovědnost
1. Dohody s klientem a/nebo zadavatelem
Jako profesionál ICF:
1.1 Před zahájením koučinku jasně komunikuji s klientem, zadavatelem, a dalšími zúčastněnými stranami v přímém vztahu povahu koučování, spoluvytváření koučovací dohody týkající se rolí, odpovědností, mlčenlivosti, finančních ujednání a dalších podmínek koučovacích dohod.
1.2 Respektuji právo všech stran ukončit koučovací vztah kdykoli a z jakéhokoli důvodu, v souladu s ustanoveními dohody.
2. Zachování mlčenlivosti a dodržování práv
Jako profesionál ICF:
2.1 Zachovám mlčenlivost vůči všem stranám, bez ohledu na to, ve které roli právě působím.
2.2 Vytvářím jasné dohody o tom, jaké informace se mezi stranami sdílejí a jakým způsobem.
2.3 Uzavírám s klientem, zadavatelem a dalšími zúčastněnými stranami jasné dohody o tom, za jakých podmínek informace nemohou zůstat důvěrné (např. nelegální činnost, pokud to vyžaduje zákon na základě platného soudního příkazu nebo předvolání, bezprostředně hrozící či pravděpodobné nebezpečí ohrožení sebe nebo ostatních atp).
2.4 Spravuji, uchovávám a likviduji veškeré záznamy, včetně elektronických souborů a komunikace, tak, aby byla zachována mlčenlivost, bezpečnost a soukromí, v souladu s platnými zákony a dohodami.
2.5 Naplňuji své etické a právní závazky vůči svým klientům, zadavatelům, kolegům a široké veřejnosti jak přímo, tak prostřednictvím digitálních technologií, které využívám (tj. technologicky podporované koučovací nástroje, databáze, platformy, software a umělá inteligence).
2.6 Jsem zodpovědný za to, že moji podpůrní pracovníci dodržují ustanovení Etického kodexu.
2.7 Respektuji soukromí profesionálů ICF a jejich kontaktní údaje (e-maily, telefonní čísla apod.) používám pouze v rozsahu, který povoluje ICF nebo daný profesionál sám.
2.8 Uznávám autorské právo a duševní vlastnictví druhých. Za vlastní vydávám pouze mnou vytvořené materiály.
3. Profesionální jednání a střet zájmů
Jako profesionál ICF:
3.1 Uvědomuji si a diskutuji se všemi zúčastněnými stranami důsledky uzavírání více dohod, smluv a vztahů a možnost střetu zájmů.
3.2 Řeším střet zájmů (nebo riziko jeho vzniku) se zadavateli i klienty prostřednictvím sebereflexe, koučovací dohody a následných rozhovorů. Zohledňuji přitom organizační role, odpovědnosti, vztahy, záznamy, zachování mlčenlivosti i jiné požadavky na reportování.
3.3 V případě střetu zájmů hledám řešení s příslušnými stranami, vyhledávám odbornou pomoc, případně spolupráci pozastavím či ukončím.
3.4 Nesu odpovědnost za to, že si uvědomuji a stanovuji jasné, přiměřené a kulturně citlivé hranice, kterými se řídí profesní vztahy, ať už fyzické či jiné.
3.5 Zachovávám spravedlivý přístup tím, že si uvědomuji své vlastní předsudky a chovám se tak, abych nediskriminoval na základě rasy, barvy pleti, genderové identity, sexuální orientace, sociálního postavení, věku, víry, schopností nebo jiných rozdílů.
3.6 Uvědomuji si míru důvěrnosti a blízkosti v koučovacím vztahu. Nevstupuji do žádného sexuálního ani romantického vztahu s klientem či zadavatelem. Pokud si všimnu změny v dynamice vztahu, podniknu potřebné kroky nebo ukončím spolupráci.
3.7 Vím, že profesionálové ICF často působí v různých profesních rolích na základě předchozího vzdělání nebo zkušeností (např. mentor, terapeut, personalista, hodnotitel). Vždy klienta informuji, že jednám v jiné roli než jako profesionál ICF.
3.8 Klienta informuji o jakýchkoli finančních nebo jiných výhodách, které mohu získat doporučením či zprostředkováním služeb s ním souvisejících.
4. Závazek přinášet trvalou hodnotu
Jako profesionál ICF:
4.1 Jsem si vědom a aktivně řeším jakékoli rozdílnosti v hierarchii či statutu mezi mnou a klientem, které mohou být způsobeny kulturními, vztahovými, psychologickými nebo kontextuálními důvody.
4.2 Uznávám své osobní limity nebo okolnosti, které mohou ovlivnit moji výkonnost jako kouče nebo profesionální vztahy. Pokud je to nutné, vyhledám podporu, včetně relevantního profesionálního poradenství. To může zahrnovat i pozastavení či ukončení koučovacího vztahu.
4.3 Všímám si náznaků, že by u klienta mohlo dojít k posunu v hodnotě získávané z koučovacího vztahu, a toto s ním projednávám. Pokud k posunu v hodnotě dojde, zvážím možnosti změn v koučovacím vztahu a/nebo možnosti využití jiného kouče, odborníka nebo zdroje a případně doporučím změnu kouče nebo využití jiné odborné podpory či zdroje.
5. Profesní čestnost a odpovědnost
Jako profesionál ICF:
5.1 Pravdivě uvádím své koučovací kvalifikace a pracuji pouze v rozsahu své odbornosti, zkušeností, výcviků, certifikací a získané úrovně osvědčení ICF.
5.2 V mluveném i psaném projevu se ohledně toho, co nabízím jako profesionál ICF, co nabízí samotná ICF, koučovací profese, a jaká je potenciální hodnota koučování, vyjadřuji přesně a pravdivě.
5.3 Zastávám princip „konat dobro“ namísto „vyhýbat se špatnému“ a uvědomuji si, jak mé profesní chování ovlivňuje klienty, zadavatele, koučovací profesi i celou společnost.
Beru na vědomí, že mě ICF může v souladu s procesem revize ECR činit odpovědným za
porušení Etického kodexu. Dále souhlasím, že moje odpovědnost vůči ICF zahrnuje za takové
porušení sankce, jako jsou dodatečné vzdělávání kouče, mentoring, supervize nebo ztráta
členství ICF a/nebo certifikací ICF.
5. ETICKÝ SLIB
Při plnění jakékoli role v ekosystému ICF se zavazuji dodržovat své etické závazky dodržováním ICF
Etického kodexu ve všech svých profesních situacích. Zavazuji se, že budu hájit integritu a dobré
jméno profese kouče i organizace ICF.
PŘÍLOHA
KLÍČOVÉ DEFINICE POJMŮ POUŽITÝCH V KODEXU |
•
„Umělá inteligence“
– jakýkoli algoritmus nebo technologie, která umožňuje výpočetní technice a jiným digitálním zařízením napodobovat lidskou inteligenci a schopnost řešení problémů. (viz Standard 2.5)
•
„Klient“
– jednotlivec, tým nebo člen skupiny, který je koučován, případně kouč, který je koučován, mentorován, supervidován nebo kouč procházející výcvikem. (viz Standardy 1.1, 2.3, 2.5, 3.2, 3.6, 3.7, 3.8, 4.1, 4.3)
•
„Koučování“
– partnerství s klientem v myšlenky podněcujícím a tvořivém procesu, který je inspiruje k rozpoznání a maximalizaci jejich osobního i profesního potenciálu. (viz část 4)
•
„Koučovací dohoda“
– formální dokument uzavíraný mezi profesionálem ICF a klientem (klienty)/zadavatelem (zadavateli), který vymezuje ujednání, požadavky, a podmínky jejich spolupráce během koučovacího vztahu. Obvykle obsahuje podrobnosti, jako jsou cíle koučování, doba trvání a četnost sezení, pravidla zachování mlčenlivosti, platební podmínky, storno podmínky, a závazky kouče i klienta. (Viz standardy 1.1, 1.2, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2)
•
„Koučovací spolupráce“
– strukturovaná spolupráce mezi profesionálem ICF a klientem (klienty)/zadavatelem (zadavateli). Toto spolupráce se vztahuje na celý proces koučování, včetně úvodní konzultace, stanovování cílů, pravidelných koučovacích sezení, sledování pokroku a vyhodnocení výsledků. (Viz standardy 1.1, 2.2, 3.6)
•
„Koučovací vztah“
– vztah mezi profesionálem ICF a klientem/zadavatelem, definovaný dohodou, která stanoví závazky a očekávání obou stran. (viz standardy 1.2, 3.1, 3.2, 3.3, 3.6, 4.2, 4.3)
•
„Supervizor/ka“
– zkušenější kouč/ka, kteří spolupracují s jiným koučem/kou (nebo skupinou koučů) a vedou je k reflexi vlastní koučovací praxe. Tím je podporují v osobním, profesním a etickém rozvoji i v dalším vzdělávání. (Viz části 1 a 2.)
•
„Kodex“
– Etický kodex ICF; tento dokument obsahuje účel, základní hodnoty a etické principy, závazky, standardy, klíčové definice, slovník a etický slib.
•
„Zachování mlčenlivosti“
- ochrana jakýchkoli informací získaných v rámci koučovacího vztahu, pokud není dána zákonná povinnost tyto informace sdělit, pokud nehrozí vznik újmy, nebo pokud s tím klient výslovně písemně souhlasí. (viz standardy 1.1, 2.1, 2.3, 2.4, 3.2)
•
„Střet zájmů“
– situace, kdy je profesionál ICF zapojen do více závazků, přičemž plnění jednoho závazku by mohlo být v rozporu s jiným nebo mu mohlo odporovat. Může jít o finanční, osobní, vnitřní, profesní, nebo vnímaný konflikt s klientem, potenciálním klientem nebo zadavatelem. (viz standardy 3.1, 3.2, 3.3)
•
„Klíčové kompetence“
– specifické dovednosti profesionálních koučů. (viz části 1 a 2)
•
„Rovnost“
– situace, kdy mají všichni lidé stejný přístup ke zdrojům a možnostem, bez ohledu na jejich rasu, etnický původ, národnost, barvu pleti, pohlaví, sexuální orientaci, genderovou identitu, věk, náboženství, imigrační status, duševní či tělesné schopnosti a další lidské odlišnosti. (viz část 2 a Standard 3.5)
•
„Akreditované vzdělávání v koučování ICF“
– vzdělávací program, který prošel schvalovacím procesem ICF a prokazuje, že jeho obsah odpovídá definici koučování ICF, Klíčovým kompetencím a Etickému kodexu. (viz část 1 a standard 5.1)
•
„Certifikace ICF“
– profesní osvědčení potvrzující, že kouč splnil konkrétní požadavky na rozvoj svých dovedností. Certifikace ICF jsou: Associate Certified Coach (ACC), Professional Certified Coach (PCC) a Master Certified Coach (MCC). (viz část 1 a standard 5.1)
•
„Ekosystém ICF“
– šest organizací ICF (six family organization – FOs), které dohromady tvoří ICF strukturu: ICF Profesionální koučové, ICF Certifikace a standardy, ICF Vzdělávání v koučinku, Nadace ICF, ICF Koučování v organizacích a Institut ICF pro rozvoj koučovacího myšlení, řízené Globální boardem ICF. (viz část 1)
•
„Profesionál ICF“
– osoba, která se označuje jako člen ICF a/nebo držitel certifikace ICF. Může jít současně o roli kouče, supervizora, mentora, lektora, studenta, člena boardu, dobrovolníka nebo vedoucího skupiny. (viz části 1, 2 a 4, standardy 2.7, 5.2)
•
„Personál ICF“
– podpůrný personál ICF nebo smluvní partner některé ze společností zajišťujících správu a administrativu a služby pro ICF. (viz část 1)
•
„Duševní vlastnictví“
– výsledek duševní činnosti, která jsou právně uznávána jako vlastnictví jejich tvůrce nebo vlastníka. Práva duševního vlastnictví poskytují tvůrci nebo vlastníkovi výhradní práva na používání, výrobu a šíření jeho tvorby, která je chráněna zákony proti neoprávněnému použití nebo zneužití. (viz standard 2.6)
•
„Dodržování zákonů“
– dodržování platných zákonů země, ve které ICF profesionál svou praxi vykonává. (viz část 4, Standardy 2.2, 2.5)
•
„Mentor/ka“
– kouč/ka se zkušenostmi, kteří poskytují spolupráci v procesu vzdělávání (mentoringu) jinému kouči, v jehož rámci poskytuje zpětnou vazbu na základě pozorovaných nebo zaznamenaných koučovacích sezení, aby dále rozvíjel svůj jedinečný styl koučování a dovednosti v souladu s kompetencemi ICF. (Viz části 1 a 2 a standard 3.7)
•
„Zadavatel/ka“
– právní subjekt (včetně jeho zástupců) nebo fyzická osoba, která hradí koučovací služby a/nebo je sjednává či definuje. Toto se vztahuje i na osoby, které mají rodičovskou odpovědnost za nezletilé. (Viz část 2 a standardy 1.1, 2.3, 2.5, 3.2, 3.6).
•
„Podpůrný personál“
– osoby spolupracující s profesionálem ICF, které mají přístup k informacím o klientech nebo koučích (např. administrativní asistenti, pracovníci marketingu, účetní apod.). (viz standard 2.6)
•
„Systémová rovnost“
– rovnost pohlaví, rasy a dalších aspektů, které jsou zakotveny v normách, jazyce, víře, přesvědčeních, etice, základních hodnotách, zásadách, strukturách, zákonech, praxi a kultuře komunit, organizací, profesních sdružení, národů a celé společnosti. (Viz část 2 a standard 3.5)
•
„Systémový útlak“
– rasismus, sexismus a další formy systémové nerovnosti, které jsou zakotveny v normách, přesvědčeních, jazyce, víře, etice, základních hodnotách, zásadách, strukturách, zákonech, praktikách a kultuře komunit, organizací, profesních sdružení, národů a celé společnosti a které udržují rozšířené předsudky a poškozují osoby s marginalizovanou příslušností a odměňují a zvýhodňují osoby s privilegovanou příslušností. (Viz části 2 a 3)
SLOVNÍK DALŠÍCH POJMŮ
• „Koučovací platforma“ – platforma pro koučování využívající digitální technologie, která umožňuje koučovací spolupráci mezi kouči a klienty v globálním měřítku.
•
„Poskytovatel koučovací platformy“
– organizace, která provozuje vlastní koučovací platformu, ať už ji vyvinula sama, nebo si ji nechala vytvořit externě.
•
„Poskytovatel koučování“
– organizace, která poskytuje profesionální koučovací služby (například zisková i nezisková společnost, korporace, spolek apod.).
•
„Supervize v koučování“
– dynamický a reflektivní proces spolupráce, vedení a podpory, jehož cílem je rozvíjet osobní, profesní a etickou zralost kouče.
•
„DEIB“
– Zkratka pro rozmanitost, rovnost, inkluze a příslušnost (z anglického Diversity, Equity, Inclusion, Belonging). Jde o souhrn klíčových hodnot, které podporují rovné podmínky, přijetí rozdílů, otevřenost a férovost.
•
„Rozmanitost“
– zahrnuje rozdíly v rase, barvě pleti, kastě, etnickém původu, genderové identitě, sexuální orientaci, společenském a ekonomickém postavení, věku, víře, národnosti, schopnostech i dalších aspektech, jako jsou osobní charakteristiky, vzhled, styl komunikace nebo styly vedení.
•
„Rovnost“
– činnosti a opatření, které zajišťují přístup ke zdrojům a příležitostem a nastavují normy, podmínky, struktury a kulturu tak, aby každý mohl rozvíjet svůj potenciál.
•
„Inkluze“
– přístup, který podporuje účast a zapojení osob z marginalizovaných i privilegovaných skupin. Zajišťuje, že jsou začleněni do procesů a struktur organizace a mají možnost ovlivňovat její prostředí i fungování.
•
„Příslušnost“
oceňovány. – trvalý pocit propojení a aktivní účasti na životě organizace ze strany všech jejích členů. Vychází ze zkušenosti, že jejich přítomnost, přínos a hodnota jsou organizací
•
„Externí kouč/ka“
– kouč/ka, kteří koučují klienty a nejsou zaměstnanci organizace (ani částečně, ani na plný úvazek), pro kterou pracují. Jsou to nezávislí odborníci.
•
„Skupinový koučink“
– koučování skupiny jednotlivců se společnými cíli nebo zájmy. Kouč i skupina navzájem podporují jednotlivé členy v jejich růstu, rozvoji schopností a využití potenciálu.
•
„Hodnotitel/ka ICF“
– certifikovaný kouč/ka, kteří úspěšně absolvovali školení hodnotitelů ICF. Posuzují nahrávky koučovacích sezení uchazečů o certifikaci ACC, PCC nebo MCC.
•
„Certifikovaný dle ICF“
– označení, které přísluší pouze držitelům certifikace ICF (ACC, PCC, MCC).
•
„Interní kouč/ka“
zaměstnancům v rámci organizace. – zaměstnanec organizace, kteří poskytují koučování jiným
•
„Týmový koučink“
– kreativní a reflektivní proces vedený koučem, zaměřený na celý tým, jeho dynamiku a vztahy, s cílem rozvinout schopnosti týmu a podpořit ho při dosahování společného smyslu a cílů.
Pro detailní srovnání doporučujeme prostudovat oficiální dokument ICF Code of Ethics: Overview of Changes https://